|
Malučká nivnička
Malučká nivnička přichází do dneška z krajiny dětství Jana Ámose Komenského. Z naší vysněné ideální Nivnice.
Dětem se v Nivnici ve folklorních souborech věnuje velká péče. Cílem je předat jim lidovou kulturu přes srdce a rodičovskou lásku. I proto jsou rodiče dětí, které uvidíte a uslyšíte na pódiu, přítomni na každé zkoušce. Po zkoušce dostávají veškerý materiál elektronickou poštou domů.
A teprve doma v kuchyni u stolu, mezi maminkou, tatínkem a dítětem, když si spolu zpívají či povídají, probíhá vlastní předávání lidové kultury. To je Malučká nivnička.
přemýšlel
v pondělí 12. září 2016
Vlastimil Ondra
vedoucí Nivničky
OD NIVNICE PO NIVNIČKU
Na začátku byl soubor Lipina, který v Nivnici založil JUDr. Věroslav Blahutka v
padesátých letech dvacátého století. Tento soubor se scházel jen příležitostně a
před určitými slavnostmi. Na začátku devadesátých let už souboru všichni říkali
"hopsák". Tento soubor vystupoval převážně za doprovodu nivnické dechovky
Nivničanka.
Ke změně došlo po příchodu osmnáctiletého kluka - Vlastimila
Ondry do čela souboru. Soubor se hned přejmenoval na soubor Nivnica. Jeho první
zkouška se datuje k 26. 4. 1992. První členové souboru Nivnica se rozešli v roce
1996. Aby Vlastimil Ondra mohl začít psát úplně novou kapitolu svého působení u
nivnického souboru přejmenoval hned v tomtéž roce soubor Nivnica na soubor
Nivnička a začal se plně věnovat práci s dětmi. Nivnička - původně dětská
odnož súboru Nivnica - existovala od září roku 1993. Souboru ze začátku pomáhali
i členové dospělého souboru Nivnica.
Děti v Nivničce dospěly, ale jméno souboru si už nechaly. Takže N I V N
I Č K A.
Od roku 1999 existují i dětské soubory Malá nivnička a Malučká nivnička sdružující téměř padesát dětí.
CESTA KE KOŘENŮM
Nivnička se poznenáhlu
oprostila od stylu práce podobnému některým souborům v okolí. Do dnešních
dní v ní zůstali lidé, kteří chtějí jít až ke kořenům folklóru a
nechtějí se jenom ukazovat na pódiích a „skákat“ v krojích. S tímto
během na dlouhou trať všichni nesouhlasili a odešli. Zůstali jen nejzapálenější
a zdaleka už ne jen Nivničané. Přišli podobně zapálení lidé i z okolí.
V Nivničce jsou dnes Bánovjané, Březovjané, Horněmčané, Sucholožanka,
Veleťan.
A jaké tedy jsou ty kořeny, ke kterým se Nivnička vydala?
1. TANEC PROŽITKEM
2. LIDÉ
3. TRADICE
4. KROJ
TANEC PROŽITKEM
Nivnička je především založená na přátelství.
Setkáváme se i mimo zkoušky a už od prvopočátku vyrážíme na všechny
dostupné besedy u cimbálů v širokém okolí. Besedy u cimbálu milujeme
a prakticky žádnou příležitost si k jejich návštěvě nenecháme ujít.
A proč? Kvůli vnitřnímu prožitku! Co se vyrovná
- zpěvu třiceti chlapů držících se za ramena? - přeplněnému
zakouřenému sálku, kde se vše pohupuje v rytmu sedlckých? - rozjásanému
kolu padesáti děvčat? A také až mezi ostatními chlapy u cimbálu se ukáže,
je-li tanečník k něčemu - nezřídka je to pořádně drsná
konfrontace… .
Někteří z nás vyráží na sběry písniček
do nejbližšího okolí a také pátrají v dostupných pramenech.
Hmatatelným výsledkem této usilovné práce a následné intenzivní výuce v souboru
je např. schopnost členů Nivničky zpívat si k libovolné sedlcké (párový
tanec lišící se na Uherskobrodsku obec od obce) ještě dlouho poté, co
ostatním zpěvákům už došly nápady a inspirace.
LIDÉ
Nejlépe vše vystihují asi tato slova: „Mňa ani
nezajímá, vystupovat tam nebo tam, že je v hledišti tolik a tolik ludí. Já
su radši, když nás poznajú tetička Künstová z Horněmčí, tetička
Ježková z Dolněmčí, tetička Gazdíková z Nivnice, nebo dědáčci
Janečka a Hrabal z Boršic … .“ Vzpomínání, zpívání starých lidí
nám dává nahlédnout tak daleko do minulosti, jak jen je to dnes možné. A
jejich slova a hlas v nás pak zní, když se nějaký fragment z minulosti
pokoušíme zachovat nebo oživit. A to už jsme u dalšího pilíře náplně
Nivničky – TRADICE. Od začátku Nivničky dodržujeme v náležité
formě co v Nivnici můžeme - fašank, šlahačku, koledování.
KROJ
Lásku k folklóru utvrzuje vztah ke kroji. Pracujeme na tom, aby si děvčata dokázala
kroj sama opravit - rukávce rozebrat, oprat, a znovu složit. Aby přilnula k tomu, co potřebují - umět s krojem
zacházet, a to i s chlapeckým, chápat, co se k němu hodí, pomoci
dětem z Malé a Malučké Nivničky.
Děvčata by měla umět vyšít mašli nebo na ni namalovat ornament, šikovnější zkouší
s úspěchem malovat kraslice, malovat a vyšívat nivnické výšivky.
Kluci musí umět mj. uplést veliký tatar na šlahačku.
„Potlesk po vystoupeních hrozně rychle odezní, ale kořeny, ke kterým jsme se vydali,
v nás zůstanou už natrvalo. To je pro mě výsledek práce souboru.“
přemýšlel
v úterý 8.října 2002
Vlastimil Ondra
vedoucí Nivničky
|
|
knihovna
patří k nám
další
vydali jsme
Mladé vzpomínky
Nivnické sedlcké
projekty
Adopce na dálku
Widjina Benoit z Haiti
spřátelené weby
a odbočka webu Kuřátka
e-kronika KUŘÁTKO
webmaster
|
|